Komunikacja marki jest jednym z podstawowych zagadnień marketingu. Pozwala ona kształtować wizerunek, świadomość, pozycję na rynku i wiele innych aspektów dotyczących organizacji. W dzisiejszym świecie skuteczna komunikacja marki jest elementarnym warunkiem sukcesu. Bez niej żadna firma nie będzie mogła konkurować na rynku.

Podstawowe obszary komunikacji marki

Komunikacja marki jest pojęciem dość ogólnym. Składa się na nią wiele obszarów. Każdy z nich ma inne znaczenie dla firmy i kształtuje inne jej elementy. Jakie są podstawowe obszary komunikacji marki?

  • Identyfikacja – przede wszystkim wizualna (logo, key visual), ale również dźwiękowa, emocjonalna i nakierowana na odbiorcę (z jakimi klientami utożsamiana jest firma? np. rodziny z dziećmi, pary albo właściciele firm)
  • Wizerunek – czyli to, jak postrzegana jest firma przez jej odbiorców. Czy kojarzy się z profesjonalizmem i fachowością? A może skojarzenia są negatywne?
  • Branża – dotycząca tego, czy zakres działalności firmy jest jasny dla odbiorców i czy w ich opinii organizacja jest jedną z wiodących na rynku w danym obszarze.
  • Świadomość – ile osób zna markę? Świetnym przykładem są tutaj chociażby Coca Cola czy McDonald’s, posiadające chyba największą świadomość marki wśród jakichkolwiek firm na całym świecie.

Do kształtowania komunikacji marki w wymienionych obszarach wykorzystujemy narzędzia marketingowe. Co do zasady żadne z narzędzi nie jest związane z pojedynczym obszarem komunikacji. Zazwyczaj obejmują one wszystkie lub niemal wszystkie. Różnica natomiast dotyczy proporcji pomiędzy wpływem na poszczególne z wymienionych obszarów. Które narzędzia należą do najpopularniejszych?

Jakie narzędzia można wykorzystać do komunikacji marki?

Pierwszym, a zarazem najpopularniejszym rodzajem narzędzi, za pomocą których firmy komunikują swoją markę, są media:

  • internet (Social Media, Google Ads, pozycjonowanie, kanały na YouTube)
  • konwencjonalne środki masowego przekazu (radio, telewizja, prasa)

Drugi typ narzędzi to wszystko to, co znajduje się w świecie fizycznym i dotyczy ludzi. Będą to:

  • reklamy fizyczne (billboardy, plakaty, ulotki, broszury itp.),
  • eventy (happeningi, konwenty, targi, inicjatywy społeczne, imprezy itp.),
  • sponsoring (ubrania dla sportowców, finansowanie różnych akcji społecznych itd.).

Ostatecznie wpływ każdego narzędzia na konkretny obszar komunikacji wynika z formatu i treści, na jaką się zdecydujemy. Media internetowe pozwalają skutecznie kształtować wszystkie obszary, podobnie jak konwencjonalne środki masowego przekazu.

Reklamy fizyczne i sponsoring kształtują przede wszystkim świadomość marki i identyfikację. Z kolei eventy pozwalają głównie na budowanie wizerunku i komunikację branży (chociaż świadomość marki i jej identyfikacja również dzięki nim zyskują).

Komunikacja marka we współczesnym marketingu – jakich kompetencji wymaga i gdzie je zdobyć?

Obserwując dynamikę marketingu, można łatwo zauważyć, że w dzisiejszych czasach najistotniejszym kanałem komunikacji są media cyfrowe. Korzystanie z nich wymaga kompetencji z zakresu:

  • śledzenia trendów przy użyciu odpowiednich narzędzi,
  • otwartości na potrzeby użytkownika i dostosowania się do nich,
  • tworzenia atrakcyjnych i intuicyjnych komunikatów, rozwiązań i treści,
  • przynajmniej podstawowych umiejętności technicznych dotyczących tworzenia treści, platform i komunikatów w sieci.

W zdobyciu wszystkich tych kompetencji mogą nam pomóc innowacyjne kierunki studiów. Świetnym przykładem są tutaj studia podyplomowe Cyfryzacja Mediów, nowy kierunek w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Roczny program pozwoli Ci zdobyć wiedzę dotyczącą obecności marki w sieci (social media, UX Design, SEO), planowania strategii działań marketingowych z wykorzystaniem nowoczesnych mediów czy chociażby radzenia sobie w sytuacji kryzysowej, kiedy potrzebne są działania PR-owe, by kryzys nie odbił się negatywnie na wynikach finansowych organizacji.

Komunikacja społeczna ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizacji. Dzięki studiom na kierunku Cyfryzacja Mediów zrozumiesz zmiany zachodzące we współczesnym świecie dotyczące zarządzania informacją. To doskonały wybór dla menedżerów, specjalistów ds. marketingu czy promocji.